استارتاپ یونیکورن چیست؟

استارتاپ یونیکورن چیست؟

اول از همه اجازه بدین بگم یونیکورن در لغت به معنی تک شاخ هست.

این لغت اولین بار سال ۲۰۱۳ توسط یه سرمایه دار امریکایی به اسم  Aileen Lee  استفاده شد.

یونیکورن ها یا تک شاخ ها به استارتاپ هایی گفته میشه که چندتا خصوصیت داشته باشن.

-اولین خصوصیت آنها اینه که باید از مرز یک میلیارد دلار گذشته باشن، بعضیا گمان میکنن برای یونیکورن بودن همین یه شرط کافیه اما باید گفت یک میلیارد دلاری بودن شرط لازم هست اما کافی نیست.یک دسته خصوصیات دیگه هم وجود داره که باید در یک استارتاپ یونیکورن وجود داشته باشن.

-یکی از آنها داشتن “نوآوری تحول آفرین” هست.

اجازه بدید ساده توضیح بدم، فرض کنید شما یه شرکت کوچک دارید که رقبای بزرگی با منابع و امکانات فراوان دارد،آیا شما محکوم به شکست هستین؟؟؟

خیر، شما میتونید با استفاده از روش های نوآورانه دقیقا اون قسمت هایی که رقیب از اونها غفلت کرده رو پر کنید و دقیقا از همین جا شروع به کسب سهم بازار خودتون بکنید.

نوآوری تحول آفرین یعنی یا یه خدمت را کاملا به شکل جدیدی ارائه بدین یا یه کالای جدید و نوآورانه تولید کنید.

-یه یونیکورن مدل تجاریش  B2C هست یعنی مشتری محوره و تمرکزش بر نیاز مشتریه و سعی می کنه در همه حال مشتری و خواست اونو در اولویت قرار بده.

بر اساس آمارها ۸۷ درصد یونیکورن ها از فناوری بهره میبرن،نمی خوام بگم که یونیکورن ها فقط به استارتاپ های فناورانه گفته میشن، اتفاقا یونیکورن های زیادی وجود دارن که مربوط به حوزه های دیگه هستن اما مهم اینه که بیشتر یونیکورن ها از فناوری کمک گرفتن تا الگوهارو تغییر بدن مثل اوبر که امکان گرفتن تاکسی رو با استفاده از گوشی فراهم کرده.

حالا یه سوال

آیا در ایران هم استارتاپ یونیکورن وجود دارد ؟

فعلا خیر، اما شایعاتی هست که بعضی از استارتاپ های موجود در ایران دارن به یونیکورن شدن نزدیک میشن اما فعلا خبر قطعی مبنی بر یونیکورن بودن استارتاپی در ایران شنیده نشده، امیدواریم هر چه زودتر شاهد استارتاپ های یونیکورنی در ایران باشیم.