رویداد یک روزه کسب و کارهای مبتنی بر IoFتوسط شتابدهنده تیک برگزار شد

رویداد یک روزه کسب و کارهای مبتنی بر IoF در روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه توسط شتابدهنده کارآفرینی تیک برگزار شد.

برای اولین بار در ایران به محوریت استان کرمانشاه طرح استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی در استان با حضور مهندس جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، مهندس سلجوقی مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر حاتمی معاون امور اقتصادی استانداری، دکتر خان احمدی ریاست پارک علم و فناوری استان، مطرح شد.

در ابتدای برنامه به معرفی شتابدهنده کارآفرینی تیک و فعالیت آن در ۲ سال گذشته و چشم اندازهای آن در آینده توسط دکتر احمدیان، مدیر عامل شتابدهنده تیک پرداخته شد.

همچنین در ادامه توسط مهندس سلجوقی حوزه IoF و کسب و کارهای مبتنی بر آن و نمونه های موفق این حوزه در جهان و ایران معرفی شد.

مباحث مربوط به سنجش از راه دور و هوشمندسازی توسط سخنران جلسه مهندس طاهری زاده برای حاضرین در رویداد مطرح شد.

در پنل اول تخصصی مباحث امنیت غذایی و انقلاب صنعتی چهارم توسط مهندس سیفی با موضوعات چالش های کشاورزی، دامپروری و تامین غذا در قرن ۲۱ با توجه به محدودیت بیش از پیش منابع، ترند های حوزه ICT بعنوان راهکارهای مسائل فوق( ۵G،Big Data، Clod Computing، IOT)، تحلیل دیتا در مقابل ساخت تجهیزات، جایگاه ایران، نقش پارک های علم و فناوری و شتابنده ها در این حوزه بررسی شد که هر مبحث توسط یکی از صاحب نظران آن حوزه متشکل از دکتر غلامی، دکتر ناصری، دکتر رجب زاده، مهندس گراوندی و دکتر خان احمدی تحلیل شد.

معصومه خان احمدی، رییس پارک علم و فناوری استان بابیان اینکه پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه در راستای تکمیل زیست بوم فناوری استان نهادها و زیرساخت های متنوعی را راه اندازی کرده، اظهارکرد: برای راه اندازی این زیرساخت ها عمدتا از توان بخش خصوصی استفاده کرده ایم که شتابدهنده “تیک” یکی از این نهادهاست که توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است.
وی افزود: در راستای تکمیل خدمات این زیست بوم در استان، نگاه به تخصصی سازی فعالیت های فناور و نهادهای زیرمجموعه خود را در پیش گرفته ایم که البته این تخصصی سازی براساس پتانسیل هایی خواهد بود که در سطح استان داریم.

رییس پارک علم و فناوری استان اضافه کرد: از آنجایی که کشاورزی یکی از پتانسیل های اصلی استان است و از سوی دیگر در حوزه فناوری اطلاعات فارغ التحصیلان و دانشجویان زیادی داریم، لذا  در شتابدهنده کارآفرینی تیک راه اندازی استارتاپ های جدید در حوزه کشاورزی و  توانمندسازی و تولید فناوری از طریق این نیروهای متخصص را مورد توجه جدی قرار داده ایم.
وی تاکید کرد: امیدواریم با اجرای این اقدامات در مجموعه پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی بتوانیم دستاوردهای فناورانه خود در بخش کشاورزی را از طریق نسل جدید به نسل قدیم کشاورزان استان منتقل و اجرایی کنیم.
خان احمدی همچنین بابیان اینکه متاسفانه در توسعه صنعت استان توالی توسعه را حفظ نکرده ایم، گفت: اگر چه در دنیا نسل یک تا چهار صنعت را داریم، اما در ایران هنوز در نسل یک و دو مانده ایم، بگونه ای که صنعت را که با سیمان و ذوب آهن شروع کردیم، هنوز در این حوزه هستیم، در حالیکه در اروپا در نسل سه به سمت رباتیک و در نسل چهار به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته اند.
وی گفت: از این نظر ما در شتابدهنده تیک در نظر داریم تا با ارتباطی که با فناوران متخصص در حوزه های دیجیتال، IOF  و ICTداریم بتوانیم دستاوردهای این متخصصین را به حوزه صنعت منتقل کنیم و از نسل اول و دوم عبور کنیم.
سرپرست پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه ناچاریم در حوزه نوآوری حرکت کنیم، تصریح کرد: دولت و پارک ها باید حمایت کنند تا بتوانیم چالش های حوزه صنعت و کشاورزی را با متصل کردن دستاوردهای فناورانه جدید به نسل های دوم و سوم حل کنیم و این نیازمند برنامه ریزی  لازم است.
سیف احمدیان مدیرعامل شتابدهنده کارآفرینی تیک نیز در این نشست از تخصصی شدن این شتابدهنده خبرداد و گفت: شتابدهنده تیک مستقر در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه تاکنون رویدادهای استارتاپی متنوعی را اجرا کرده و ایده های مختلفی نیز پذیرفته که گاها ایده های خوب و قابل اجرایی بوده، اما از مدتی پیش تصمیم گرفتیم تا شتابدهی خود را روی یک محور متمرکز کنیم.
وی افزود: دراین راستا باتوجه به پتانسیل کشاورزی استان، این بخش را انتخاب کردیم تا کشاورزی هوشمند محور شتابدهی و استارتاپ های ما باشد.
مدیرعامل شتابدهنده کارآفرینی تیک اضافه کرد: از این پس شتابندهنده کارآفرینی تیک پذیرای استارتاپ های کشاورزی و ایده هایی مربوط به این بخش از سراسر ایران در ۲ محل کرمانشاه و تهران است.

در ادامه رویداد هدایت حاتمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه به بررسی نقش دولت و سیاست گذاری در حوزه IoF  پرداختند و همچنین بر لزوم شکل گیری یک اکوسیستم فناورانه و کارآفرینانه در استان تاکید کرد و گفت: این دو حوزه در دنیا سرعتی رو به رشد دارند که متاسفانه ما در این حوزه عقب مانده ایم.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی ایجاد فضا و یا زیست بوم فناورانه نیاز جدی کشور و استان است که البته باید نهادها و حلقه های مختلفی در آن ذینفع و نقش آفرین باشند.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه در خصوص ضرورت های ایجاد این فضا و زیست بوم نیز عنوان کرد: دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، شتابدهنده ها و حوزه استارتاپ، مخترعین، بانک ها، سرمایه گذاران و… همه باید همکاری کنند تا ایده های خلاقانه ای که در این حوزه است به عمل تبدیل گردد، نه اینکه منتهی به شکست شود.

وی با اشاره به وجود شرکت های دانش بنیان مختلف در کرمانشاه و شکل گیری ایده های خلاقانه در آنها، گفت: درحال حاضر گره کور شرکت های دانش بنیان ما بحث بازار است، افرادی که در این شرکت ها هستند خلاقند، اما متاسفانه بازاریابی و جذب سرمایه گذار را بلد نیستند.

حاتمی در ادامه فاصله بین حوزه علمی و دانشگاهی با حوزه اجرایی و صنعت را از دیگر دغدغه های جدی در استان دانست و اضافه کرد: در تلاشیم تا این فاصله و خلاء را با شکل دادن شتابدهنده هایی همچون تیک جبران کنیم و ارتباط خوبی بین این بخش ها ایجاد شود.

وی همچنین با بیان اینکه برای رفع بخشی از مشکل اشتغال استان، سیاست بهبود فضای کسب و کار را در پیش گرفته ایم، گفت: در این بخش نیز فعالین حوزه IT می توانند خوب نقش آفرینی کنند.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش بااشاره به اقدامات انجام شده برای احیاء واحدهای نیمه فعال و راکد استان، عنوان کرد: هرچند که تعدادی از صنایع حتی برخی از صنایع برند ما دچار مشکل و گاها در شرف رکود هستند، اما از سال گذشته اقدامات خوبی را برای احیاء آنها آغاز کردیم که خوشبختانه منجربه نتیجه هم شده است، البته توجه به رویدادهای استارتاپی نیز می تواند به نجات واحدهای درحال رکود ما کمک کند و حتی آن را به سود دهی مناسب برساند.

وی همچنین کشاورزی را مزیت جدی استان دانست و گفت: کرمانشاه با داشتن ۵٫۵ درصد از اراضی قابل کشت کشور، ۱۹ سد در دست بهره برداری و یا در حال ساخت و منابع آبی فراوان و خاک حاصلخیز، در حوزه کشاورزی ظرفیت های فراوانی دارد به گونه ای که ۱۸ درصد از سهم اقتصاد استان را بخود اختصاص داده است.

حاتمی در پایان تاکید کرد:  بخش کشاورزی کرمانشاه جای کار بسیاری دارد و شرکت های فناورانه و کارآفرینانه در این بخش هم می توانند ورود مناسبی داشته باشند، ما نیز از آنان حمایت های مالی لازم را خواهیم داشت.

در ادامه پنل دوم تخصصی با مدیریت مهندس حسینی، مدیر عامل شرکت نیروی غرب در موضوعات پتانسیل بازار بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، سرمایه های خرد در مقابل بودجه دولتی و راهکارهای جلب اعتماد سرمایه گذارن توسط مهندس شکری، مهندس عبدالله، مهندس جلوند، مهندس یونسی و دکتر بهنیا مطرح شد.

در پایان توسط مهندس جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور جمع بندی مباحث رویداد انجام شد و گفت: ICT موتور محرکه توسعه کشور است که بستر توسعه برای دیگر حوزه ها از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات و … را فراهم می کند.

وی با اشاره به توسعه و پیشرفت کشور در بسیاری حوزه ها از جمله ICT، گفت: مشکل ایران از ۱۰۰ سال پیش تا به امروز تاخیر در توسعه است و کارهایی که امروز در کشور انجام میشود باید ۱۵ سال پیش انجام می شد.

جهانگرد با تاکید بر لزوم هم افزایی مدیران در حوزه های مختلف، گفت: هم افزایی مدیران می تواند این تاخیرها را جبران کرده و روند توسعه و پیشرفت را تسریع کند.

معاون وزیر ارتباطات به سرمایه گذاری خوب دولت در بحث ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان نیز اشاره کرد و افزود: مشکل کار اینجاست که این شرکت ها تا رسیدن به مرحله بازار بطور کامل حمایت می شوند، اما همین که به مرحله بازار رسیدند عملا رها شده و سهم آنها از بازار مشخص نیست و عملا در مرحله فروش محصول دچار مشکل می شوند.

جهانگرد تصریح کرد: مشکل دیگر این است که ساختارهای ما سنتی است و اقتصاد دیجیتال در حال ورود به کشور است و ما تلاش داریم با این ساختارهای سنتی با این نوع اقتصاد برخورد کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در لبه تحول ایستاده ایم و باید زیرساخت ها را با این تغییرات هماهنگ کنیم.

معاون وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به افزایش اعتبارات صندوق نوآوری، گفت: این آمادگی را داریم که منابع بیشتری به پارک های کشور تزریق کنیم و پیش بینی این است که اعتبارات مورد نیاز برای پارک ها از محل این صندوق تا ۹ برابر افزایش یابد.

جهانگرد تاکید کرد: به جرات می گوییم پول در کشور برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور زیاد است، اما نگرانی ما از نبود بازار لازم برای فروش محصولات این شرکت ها است.

وی افزود: تسهیلات خوب با سود بسیار کم و تنفس مناسب به شرکت های دانش بنیان داده می شود، اما متاسفانه به دلیل نبود بازار فروش، عملا محصولات این شرکت ها روی دستشان می ماند و نمی توانند این تسهیلات را بازپرداخت کنند و بعد از چند سال بطور معمول درخواست استمهال تسهیلات را دارند که این کار شدنی نیست، لذا باید تلاش کنیم سهمی از بازار برای محصولات این شرکت ها پیدا کنیم.

جهانگرد تصریح کرد: در همین راستا به دنبال نفوذ تکنولوژی در صنایع مختلف کشور هستیم و مادامی که این حوزه ها به سمت استفاده از تکنولوژی “های تک” نروند، در بازار فروش محصولات شرکت های حوزه ICT مشکل خواهیم داشت.

معاون وزیر ارتباطات از تصمیم جدی وزارت ارتباطات برای راه اندازی نظام فناوری اطلاعات خبر داد و افزود: راه اندازی این نظام برای بهبود وضعیت سهم شرکت های حوزه ICT از بازار IT کشور در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: طرح نظام فناوری اطلاعات آماده شده است.

جهانگرد در خصوص دخالت برخی شرکت های در سایه و خصولتی در معاملات شرکت های دانش بنیان و مناقصه های آنها نیز گفت: این مشکل در تمام کشور وجود دارد و به توانایی مدیران استانی در کنترل این وضعیت در استان خود برمی گردد.

معاون وزیر ارتباطات در پایان با تقدیر از پارک علم وفناوری کرمانشاه در ارائه خدمات متنوع به شرکت های دانش بنیان گفت: شبکه سازی هایی که پارک کرمانشاه ایجاد کرده و قبول ریسک سرمایه گذاری شرکت ها از سوی این نهاد، جای تقدیر دارد.

همچنین در پایان از شتابدهنده تیک بابت انتخاب هوشمندانه در خصوص به کارگیری حوزه IoF  تبریک گفت و افزود: استان کرمانشاه استان ثروتمندی از لحاظ پتانسیل های بخش کشاورزی دارد و کار در این حوزه بسیار می تواند موفق باشد.