محصولات ارگانیک با سالم باکس

فروشکاه اینترنتی محصولات ارگانیک سالم باکس: برای یکبار هم که شده به سلامت خودتان اهمیت بدهید

هیچ شروع کننده ­ایی بازنده نیست

امروزه تب خرید و فروش محصولات ارگانیک که به طور طبیعی و بدون استفاده از هیچ نوع کود یا آفت کش شیمیایی تولید می‌شوند، در میان مردم، سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها بالا گرفته است؛ به‌طوری که با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی می‌توان تبلیغاتی متنوع از محصولات مختلفی که به صورت ارگانیک تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند را مشاهده کرد.

یکی از استارتاپ های فعال در حوزه‌ی تولید، فروش و بسته‌بندی محصولات ارگانیک، استارتاپی با عنوان “سالم باکس” از مجموعه شتابدهنده کارآفرینی تیک در استان کرمانشاه است. سالم باکس یک فروشگاه آنلاین محصولات سالم و ارگانیک است که به تولید، فروش و بسته بندی محصولات ارگانیک مشغول می باشد.

با مهندس وحید نوری، جوان ۲۸ ساله فرهیخته کرمانشاهی بنیانگذار استارتاپ سالم باکس به گفتگو نشسته ایم تا با وی و نحوه فعالیتش بیشتر آشنا شویم:

من وحید نوری هستم ۲۸ ساله، دوره ‌ی کارشناسی را در رشته‌ی ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه رازی کرمانشاه به پایان رساندم و با توجه به تمایل و علاقه ام به کارآفرینی و ایجاد کسب‌و‌کار، مقطع کارشناسی ارشد را در رشته کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید در دانشگاه تهران ادامه دادم.

وی در خصوص شکل گیری ایده اش گفت:  در دوره‌ی کاشناسی با توجه با آموزش‌های اساتید بزرگوارم فعالیت‌هایم را در زمینه‌ی کشاورزی در راستای توسعه‌ی پایدار و کشاورزی پایدار و ارگانیک پیش بردم از سال ۹۲ به طور جدی تحقیقاتم را در حوزه ارگانیک شروع کردم و برای این کار یک زمین کشاورزی اجاره کردم و برای بار اول اقدام به کاشت محصول لوبیای سالم با عطرو طعم بسیار خوب که تاثیر خوبی بر رضایت  مشتریان داشت، نمودم و همین تجربه خوب چراغی به دستم داد تا تصمیم بگیرم کسب و کار موفقی را در همین راستا ایجاد کنم و اکنون حدود ۵ سال است در این حوزه فعالیت دارم  و به پرورش محصولات باغی و زراعی می‌پردازم. در سال ۹۳ نیز به عنوان کارآفرین برتر کشور در حوزه دانشجویان کشاورزی شناخته شدم.

نوری در خصوص راه اندازی استارتاپش افزود: بعد از قبول شدنم در مقطع ارشد تصمیماتم در تهیه محصولات ارگانیک ساختار یافته تر شد و به دلیل اینکه در شتابدهنده کارآفرینی تیک کار می کردم و با محیط استارتاپی کشور آشنایی داشتم، تصمیم به راه اندازی یک استارتاپ در حوزه محصولات سالم و ارگانیک گرفتم.

وی ادامه داد: با ارتباط هایی که در این حوزه گرفتم یک تیم تشکیل دادم و تصمیم گرفتم با برند “سالم باکس” استارتاپ خود را راه اندازی کنم و اکنون ۲ ماه است که فعالیت رسمی خود را با برند سالم باکس شروع کرده ایم.

وی در مورد تیم سالم باکس عنوان کرد: خودم به عنوان مدیر عملیات، در بخش بازار فعالیت دارم، آقای احمد رضا پرویزی بخش فنی و طراحی سایت و UIو UXرا انجام می دهد، خانم دنیا محمدی فارق التحصیل ارشد کارآفرینی در بخش بازار و تولید محتوا هستند، خانم رشیدی بخش فروش و تولید محتوا را بر عهده دارد و آقای شایان نوری نیز در بخش تامین منابع و بازاریابی محصولات ما را همراهی می کند.

وی مدت فعالیتشان را ۴ ماه اعلام کرد و گفت: از ۴ ماه پیش کارمان را شرع کردیم و با سرعت کار کردیم و الان ۲ ماه است که رسما فعالیتمان را آغاز کرده ایم.

نوری در خصوص هزینه های سالم باکس تصریح کرد: با توجه به اینکه تیم کاری خوبی داریم و بابت نیروی انسانی فعلا هزینه ای نداشته ایم، بیشتر هزینه ها مربوط به بسته بندی با توجه به ماهیت کار و همچنین تامین منابع است و در کل بجز سرمایه گذاری ثابت که شامل باغات و زمین های کشاورزی بوده، سرمایه در گردش ما در حدود ۵۰ میلیون تومان بوده است.

وی در خصوص سفارشاتشان افزود: میانگین در طول هفته ۱۰ سفارش داریم که بیشترین آن مربوط به محصول عسل است و در حال حاضر ماهیانه حدود ۳ میلیون تومان فروش داریم اما چون فعلا ابتدای راهیم بیشتر این مبلغ صرف هزینه‌های کار می‌شود.

وی حوزه فعالیتشان را ۱۵ قلم نیاز اساسی خانوارها اعلام کرد و گفت: با توجه به تازگی و نو بودن حوزه ارگانیک در ایران، متاسفانه به خیلی از محصولات فرآوری شده دسترسی نداریم و در حال حاضر ۱۵ قلم کالا که از سلامت و ارگانیک بودنشان اطمینان داریم را تامین کرده ایم و برنامه داریم که تا ۱ سال آینده بیشتر کالاهایی که به صورت ارگانیک در ایران تولید می شوند را بتوانیم پوشش دهیم و عرضه کنیم، ما سعی کرده ایم در حال حاضر این ۱۵ قلم را طوری انتخاب کنیم که نیازهای اساسی خانوارها را پوشش دهد، عسل، روغن های گیاهی و حیوانی را داریم، ۴ قلم خشکبار شامل گردو، بادام، مویز و برگه زردآلو را داریم، در بخش حبوبات نخود و عدس را داریم و در بخش عرقیات فعلا گلاب را داریم که همه این محصولات با بسته بندی خاص برند سالم باکس در دسترس مردم است.

نوری حوزه فعالیتشان را از لحاظ محدوده جغرافیایی ،کل کشور برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر نیز از بیشتر شهرهای ایران مشتری داریم و مشکلی بابت ارسال محصولات نداریم و بازارمان کل کشور است اما چون منابع مان را از غرب کشور تامین می کنیم ارسال آنها در کرمانشاه راحت تر است با این حال بازار اصلی را تهران می دانیم و در ۱ الی ۲ سال آینده دفتر شرکت را نیز به تهران منتقل می کنیم.

وی در خصوص رقبایشان افزود: حسن بازار محصولات ارگانیک در ایران این است که رهبر بازار فعلا مشخص نیست و این بازار در کشور هنوز نوپاست، امیدواریم با توجه به رویکرد مثبت دولت و رهبری نسبت به تولید مواد غذایی سالم و ارگانیک، رشد قابل توجهی داشته باشیم ولی در حال حاضر چند رقیب اصلی در بازار محصولات ارگانیک داریم.

نوری اصلی ترین  برنامه ی آینده استارتاپشان را تشکیل تعاونی کشاورزی برای دریافت گواهی ارگانیک عنوان کرد و گفت: از آنجایی که بازار هدفمان تهران است و به دلیل فاصله ای که بین بازار هدف و محل تامین منابع وجود دارد، هزینه‌هایمان افزایش پیدا کرده است و موجب شده که محصولاتمان را گرانتر بفروشیم، برنامه داریم که انبار منابع را به تهران منتقل کنیم و نیز بتوانیم محصولات ارگانیک بیشتری را پوشش دهیم، همچنین اصلی ترین برنامه مان تشکیل تعاونی کشاورزی برای دریافت گواهی ارگانیک برای جمعی از کشاورزان در هر منطقه است، با توجه به اینکه گرفتن گواهی ارگانیک در شرایط حاضر هزینه بالایی دارد، کشاورزانی که عمدتا به صورت سنتی در حال تولید محصولات خود هستند قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند و استارتاپ سالم باکس برای حل این مشکل می خواهد از طریق تشکیل این تعاونی اقدام کند.

وی در مورد سرمایه اولیه سالم باکس عنوان نمود: چون شرکت سالم باکس هم جنبه تولید دارد هم فروش و هم بسته بندی، اگر بخواهیم سرمایه ثابت را تخمین بزنیم، هزینه خیلی بالایی خواهد شد اما هزینه در گردشمان همانطور که گفتم حدود ۵۰ میلیون تومان بوده که از سمت خودمان تامین شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا از بازار موجود رضایت دارید؟ گفت: با توجه به تازگی کارمان و اینکه تا کنون تبلیغی نداشته ایم، خدا را شکر خوب بوده و در کل نسبت به آینده کسب و کارهایی که در این حوزه شکل می گیرند خوشبینیم و از طرفی با توجه به سونامی سرطانی که در کشور شکل گرفته و علت بیشتر این سرطان ها از مصرف مواد غذایی ناسالم است امیدواریم با فرهنگ سازی هایی که در این حوزه در حال انجام گرفتن است بازار ما رونق بیشتری بگیرد.

وی هزینه پایین تولید  و بسته بندی مناسب را نقطه قوت استارتاپشان ذکر کرد و تصریح نمود: با توجه به قیمت بالای محصولات ارگانیک نسبت به محصولات مشابه، بیشترین تمایز ما در مقابل سایر رقبایمان قیمت محصولات مان است به دلیل اینکه قیمت تولید برای ما پایین تر است و همچنین بسته بندی های ما دوستدار محیط زیست است.

مهندس نوری در خصوص موانع و مشکلات پیش رویشان عنوان کرد: بزرگترین مشکل ما بی اعتمادی مردم نسبت به محصولات ارگانیک است؛ در چند سال گذشته به علت ورود محصولات بی کیفیت به اسم ارگانیک در بازار دیدگاه مردم نسبت به این محصولات تغییر کرده است و این لطمه زیادی به بازار ارگانیک کشور زده است. مشکل بعدی؛ بخش زیر کشت محصولات زارعی و باغی است که به محصولات ارگانیک اختصاص داده شده که در سال ۹۵ حدود ۱ درصد از کل محصولات زراعی کشور ارگانیک بودند که همین موضوع تامین منابع را برای ما مشکل کرده است. هزینه بالای تولید این محصولات باعث شده که قیمت بالاتری نیز نسبت به محصولات مشابه داشته باشند و همین موضوع مشتریان را محدود کرده است، بحث دیگر در خصوص بسته بندی است که با توجه به قیمت کاغذ در ایران، هزینه بسته بندی برای ما گران تمام می شود، همچنین نبود سرمایه گذار هم یکی از موانع پیش روی ماست.

وی در پاسخ به اینکه چرا از شتابدهنده کارآفرینی تیک برای پیشبرد استارتاپتان استفاده کردید؟ گفت: شیوه آشنایی من با تیک از از زمان همکاری من با مجموعه تیک شروع شد، چون خودم مدتی مدیریت شتابدهنده تیک را به عهده داشتم، با این فضا و خدماتش به استارتاپ ها کاملا آشنا بودم ، بعد از تصمیم به راه اندازی سالم باکس، بهترین جایی که می توانستم شروع به کار کنم مجموعه شتابدهنده تیک بود چون از نظر هزینه‌ها، شبکه سازی و تیم سازی تیم کمک زیادی به ما کرد.

وی وضعیت تیک را مناسب دانست و افزود: با توجه به اینکه ماهیت شتابدهنده ها در ایران طوری جا افتاده است که به صورت مسئولیت اجتماعی یک شرکت بزرگترند، خیلی از جنبهء سرمایه گذار به آن نگاه نمی کنیم، انتظار داریم مجموعه تیک دوره های تخصصی بیشتری را برای تیم ها بگذارند.

وی در ادامه از انتظاراتش از مسئولین چنین گفت: با توجه به سیاست های انقباضی که دولت در سال ۹۶ و به دنبال آن در سال ۹۷ داشته است باعث شده که سرمایه گذاری خاصی در حوزه محصولات ارگانیک صورت نگیرد، از دولت انتظار داریم از آنجایی که ۱۰۰ درصد رسانه های اجتماعی را در دست دارد در فرهنگ سازی مصرف محصولات ارگانیک به ما کمک کند و توجه ویژه ای به حوزه تولید محصولات سالم و ارگانیک داشته باشد و خیلی از بروکراسی های اداری را حذف کند.

نوری در مورد سرمایه گذاری بر روی کسب و کارش تصریح کرد: صددرصد در یکسال آینده به سرمایه گذار احتیاج پیدا خواهیم کرد و اولین گزینه که به ذهنمان می رسد صندوق های سرمایه گذاری موجود هستند ولی نهادش را فعلا مشخص نکرده ایم.

وی بوم کسب و کار را نقشه راه هر استارتاپ دانست و عنوان کرد: از آنجایی که همه ء کسب و کارها نیاز به یک نقشه راه دارند در حال حاضر برای استارتاپ ها بوم کسب و کار یکی از بهترین و کارآمد ترین ابزارهایی است که می تواند این کار را برایشان انجام دهد.

بنیانگذار سالم باکس در مورد زمان به نتیجه رسیدن کسب و کارشان گفت: پیش بینی مان این است که تا یک سال آینده به نقطه سر به سر برسیم.

مهندس نوری در خصوص برنامه تبلیغاتی شان افزود: برنامه تبلیغاتی که ما داریم به دلیل اینکه سرمایه استارتاپ ها محدود است، خیلی به صرفه نیست که از تبلیغات سنتی استفاده کنند. با بررسی هایی که توسط تیم تحقیقات سالم باکس انجام شده است و با توجه به ماهیت محصولات شرکت، بهترین روشی که پیش بینی کرده ایم تبلیغات از طریق اینفالوونسرها است.

وی از حمایت خانواده اش تشکر کرد و اظهار داشت: زمین ها و باغاتی که زیر کشت ارگانیک رفته اند جزء سرمایه خانواده هستند که با دیدگاه مثبتشان نسبت به محصولات ارگانیک، به تولید این محصولات اختصاص داده شده اند.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته با هر کس که برخورد داشته ام او را تشویق به کار در حوزه استارتاپ کرده ام زیرا که تجربه موفق کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان می دهد که سرمایه گذاری کردن بر روی استارتاپ ها و شرکت های کوچک و متوسط می تواند باعث تحول اقتصادی کشورها شود.

وی در تعریف استارتاپ گفت: استارتاپ گروهی است که برای رسیدن به یک هدف مشخص شکل گرفته و یک سازمان بسیار یادگیرنده است و احتمال موفقیت و شکست مشخصی را نمی شود برایش پیش بینی کرد و این مورد بستگی به تلاش تیم تشکیل دهنده اش دارد.

وی در توصیه اش به جوانان افزود: من همیشه توصیه میکنم از شروع کردن نترسید چرا که از نظر من هیچ شروع کننده ایی بازنده نیست و تجربه ایی که از این مسیر به دست می آید حتی اگر با شکست مواجه شود آنقدر ارزشمند است که موفقیت های آینده را تضمین می کند.

وی در پایان اظهار داشت: به مردم پیشنهاد می دهم که به سلامت خودشان اهمیت بدهند و برای یک بار هم  که شده از محصولات ارگانیک بدون در نظر گرفتن برند خاصی استفاده کنند تا متوجه کیفیت آنها نسبت به سایر محصولات شوند.