گپ و گفتی با استارتاپ بوفالو

با بوفالو بهتر دیده شوید

پوریا فرهادی یکی از جوانان خلاق کرمانشاهی است که با ایده ای جالب قصد ورود به بازار را دارد. با وی به گفتگو نشسته ایم تا با کسب و کارش آشنا شویم.
من پوریا فرهادی ۲۵ ساله، کارشناس نرم افزار هستم، مدت ۵ سال است که در حوزه استارتاپ کار می کنم، با چند شرکت کار کرده ام که مفید نبوده اما حدود ۱ سال است به صورت مفید در اکوسیستم استارتاپی فعالیت می کنم و همچنین مدت ۴ سال است توسعه دهنده وب هستم.– جناب فرهادی از استارتاپتان برایمان بگویید:
بوفالو در قدم اول یک پلتفرم B2B است که خدمات آن حوزه تولید محتوای تصویری بابت کسب و کارها اعم از عکاسی تبلیغاتی، مد و پوشاک را پوشش می دهد و در قدم بعدی خدمات اولیه در قالب بخش کوچکی از کار عرضه می شود و در نهایت بوفالو تبدیل به یک مارکت پلیسی خواهد شد که تمرکز اصلی آن بر روی هویت بخشیدن به اشخاص است به گونه ای که ما شرایط فروش کالا را برای کسانی که امکان فروش آن کالا را دارند فراهم می کنیم.
– چرا اسم بوفالو را برای استارتاپتان انتخاب کرده اید؟
بوفالو موجود سرسخت و مقاومی است و از آنجا که ویژگی های این موجود با شرایط بد محیطی ما همخوان بود و اینکه ما برای رسیدن به این ایده خیلی زمان صرف کردیم و سختی کشیدیم به ذهنمان رسید که از این عنوان استفاده کنیم، از طرفی اسمی است که در خاطر بهتر می ماند و امکان برند شدنش نیز هست.
– استارتاپ بوفالو با چه هدفی تشکیل شده است؟
بوفالو نیاز به دیده شدن را در کسب و کارها برطرف می کند، همیشه نباید با قصد برطرف کردن نیاز کسب و کاری را به وجود آورد گاهی لازم است نیاز را در جامعه ایجاد کنیم.
– ایده شما از کجا شکل گرفت و چه مدت است فعالیت دارید؟
ما حدود ۱ سال است در این زمینه فعالیت داریم، در ابتدا در بحث ربات تلگرام کار می کردیم که بعد از جریانات فیلترینگ مجبور شدیم ایده مان را تغییر دهیم و یک ایده جدید بسازیم، بازارهای مختلف را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بازار در این ایده بزرگتر است و با این ایده وارد بازار خرده فروشی شدیم.
– تیم بوفالو چند نفره است؟
تیم ما یک تیم جوان ۴ نفره با رنج سنی ۲۴ ساله است که ۱ نفر مسئول طراحی وب، ۱ نفر توسعه دهنده و برنامه نویس و ۲ نفر هم مسئول بازار هستند.
– با توجه به وضعیت موجود از شرایط بازار رضایت دارید؟
به تبع، شرایط سخت تری پیش رو خواهیم داشت اما امیدواریم.
– برای شروع محدود فعالیتتان را کجا در نظر گرفته اید؟
فعلا استان کرمانشاه اما با توجه به شرایط روز با سرعت، بازار تهران را در نظر داریم و در ادامه کل کشور را پوشش خواهیم داد.
– چرا از شتابدهنده تیک برای پیشبرد استارتاپتان استفاده کرده اید؟
ما در ابتدا به یک محیط کار اشتراکی و یکسری خدمات منتورینگ احتیاج داشتیم که خوشبختانه شتابدهنده تیک این نیاز ما را مرتفع می کرد و در حد انتظار، خدمات خوبی به ما ارائه کرده است.
– چه انتظاراتی از مجموعه تیک دارید؟
خدمات تیک بسیار خوب است و نیازهای موردی ما را بر اساس اولویت مرتفع می کند امیدواریم بتوانیم با یک نمایش خوب از استارتاپ بوفالو از طریق کانال های ارتباطی تیک علاوه بر جذب یک سرمایه گذار، از وجود منتورهای قوی بهره مند شویم.
– بوفالو در حال حاضر در چه وضعیتی است؟
نمونه اولیه جهت تست به بازار ارائه شده است، به صورت عمومی تا یک ماه دیگر فعالیت اصلی مان را شروع می کنیم و در حال حاضر مباحث دیجیتال مارکتینگ اعم از بحث تولید محتوا، برندینگ و حضور در شبکه های اجتماعی را استارت زده ایم.
– تا کنون چقدر برای بوفالو هزینه کرده اید؟
بیشترین هزینه در بخش زمانی و نیروی انسانی بوده است اما هزینه نقدی تا کنون ۶ میلیون تومان بوده است.
– انتظارتان از مسئولین چیست؟
سنگ جلوی پای ما نیندازند.
– آیا از طرف خانواده حمایت شده اید؟
خیر، شاید به خاطر عدم آگاهی بوده، ما از اطرافیان و جامعه انتظار خاصی نداریم، بیشتر به خودمان تکیه می کنیم و تمرکز اصلی مان بر روی محصول است، تیم ما برای یک هدف بزرگ تلاش می کند و حتما به آن می رسیم.
– چه مشکلاتی سر مسیرتان وجود داشته؟
مشاوره های اشتباه در ابتدای کار ما را خیلی به عقب انداخت، در بحث ایده خیلی حساسیت بیجا به خرج داریم که باعث تاخیرمان برای ورود به بازار شد، مشکل تیم سازی و مشکل بازار از مباحث جدی فعالیت ما بود، مشکل اساسی دیگر شرایط متغیر امروز است که نگرانی هایی را برای ما به وجود آورده است که باعث می شود ما به فکر ترک کردن اکوسیستم استارتاپی باشیم.
– در پایان…
از شتابدهنده تیک تشکر می کنم که فرصتی را برای ما به وجود آورده است تا ما ایده هایمان را به مرحله اجرا درآوریم و همچنین تشکر ویژه دارم از آقای عادل طالبی بنیانگذار استارتاپ تیزلند که بدون چشم داشت کمک های فراوانی به ما کردند.