blog

سرمایه گذاری ریسک پذیر

 

کارآفرینان و بنیانگذاران استارت آپ ها در بسیاری موارد از سرمایه لازم و کافی برای رشد و توسعه کسب و کار خود برخوردار نیستند. در این شرایط سرمایه گذاران ریسک پذیر با پرداخت نقدینگی به این استارت آپ ها، مالک درصدی از سهام آن ها شده و در رشد و توسعه شرکت فعالانه مشارکت می کنند. بنابراین سرمایه گذاری حوزه استارتاپ بر مشارکت مبتنی است و برخلاف روش های متداول سرمایه گذاری که سود مشخصی برای تأمین کننده در نظر گرفته می شود، بر ریسک مبتنی است و افق مالی ثابت و مشخصی ندارد. همچنین در این حالت نقش آن ها با تأمین نیاز مالی کسب و کار پایان نمی پذیرد و سرمایه گذار بر امور اجرایی نظارت داشته، به ارائه مشاوره، آموزش و کمک های لازم جهت به ثمر نشستن و سودآوری کسب و کار نوپا (استارت آپ) نیز توجه دارد. به علاوه در این روش، برخلاف شیوه های کلاسیک، دانش فنی و مالکیت معنوی ایده، در کنار مجموعه تلاش ها و گام های تیم صاحب ایده تا مرحله ورود سرمایه گذار ریسک پذیر (VC)، به عنوان حق و آورده او قلمداد و به صورت علمی ارزش گذاری می شود.

شتابدهنده تیک به عنوان اولین سرمایه گذار ریسک پذیر استارتاپ های پذیرش شده، سرمایه 300 میلیون ریالی را در دوره شتابدهی در اختیار استارتاپ ها قرار می دهد. شتابدهنده تیک این امکان را فراهم می کند تا استارتاپ ها در طول دوران شتابدهی بتوانند با سرمایه گذاران ارتباط برقرار کنند و در روز ارائه (demo day) با ارائه ایده و استارتاپ خود با جلب نظر سرمایه گذاران سرمایه لازم جهت رشد و توسعه فعالیت خود را جذب کنند. هم چنین تیک جهت ارائه و معرفی ایده و نحوه متقاعد کردن سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بیشتر بر روی استارت آپ، خدمات آموزشی لازم را به صاحبان ایده ارائه می دهد.

در ادامه، 6 ذهنیتی را به شما گوشزد می کنیم که وقتی ایده ی خود را برای سرمایه گذاران شرح می دهید ممکن است در ذهن آنها شکل بگیرد.

 

 

 

۱. پول کجاست؟

ممکن است سرمایه گذاران از ارائه ی شما خوششان بیاید و آن را ارائه ی الهام بخشی بدانند، اما به وضوح متوجه نشوند از کجا می خواهید پول در بیاورید. این مهم است: ایده های فوق العاده ی بسیاری در دنیای استارتاپ ها وجود دارند که ممکن است دنیا را تغییر دهند. اما سرمایه گذاران بیش از هر چیز مشتاق این هستند که بدانند سرمایه گذاری شان از چه طریقی قرار است باز گردد.

با این توضیح، یکی از بخش های اصلی و اساسی ارائه ی شما این است که به آنان توضیح دهید چگونه قصد دارید از کسب و کار مورد نظرتان سود حاصل کنید. شما باید برای نحوه ی عملکرد این بخش از کسب و کار خود طرح استواری داشته باشید.

۲- شرکت شما بیش از قیمت واقعی ارزشگذاری شده است

یکی از انتقاد های رایجی که سرمایه گذاران مدام در طول ارائه های مختلف به طرف مقابل وارد می کنند این است که شرکت شما بیش از اندازه ارزش گذاری شده است.

این یکی از اشتباهات رایجی است که کارآفرینان مرتکب می شوند؛ چون فکر می کنند ایده شان خیلی بیشتر از اینها ارزش دارد. برای آنکه مطمئن شوید ارزشگذاری واقع بینانه ای در مورد شرکت خود انجام داده اید، هم با یک وکیل و هم با یک حسابدار در این باره صحبت کنید. از آنها بخواهید شرکت شما را ارزشگذاری کنند و در خاطر داشته باشید که ارزش واقعی شرکت شما جایی بین ارزشگذاری خودتان و آنهاست.

۳- هیچ طرحی برای آینده ی بلند مدت خود ندارید

چیزی مثل جذب سرمایه برای راه انداختن کسب و کار مسئله ی مهمی است، اما هم کارآفرینان و هم سرمایه گذاران باید یک چشمشان را به زمان حال نگه دارند و چشم دیگرشان را به آینده بدوزند. سرمایه گذاران باید بدانند محصول یا خدمات شما در درازمدت آینده دار است.

این احتمال نیز وجود دارد که آنها در مورد آینده ی بلندمدت کسب و کاری که سعی در ارائه اش دارید به اندازه ی کافی فکر نکرده باشند. بخشی از ارائه ی شما باید به این موضوع اختصاص داشته باشد که آینده دار بودن کسب و کارتان را به آنها نشان دهید. آینده ی بلندمدت محصول یا خدمات خود را برای آنان به تصویر بکشید.

۴- هیچ استراتژی مشخصی برای رشد ندارید

سرمایه گذاران شما باید این را بدانند که نه تنها مبلغ سرمایه گذاری شان باز می گردد، بلکه این سرمایه گذاری تا مدتها برایشان سودآوری خواهد داشت.

اگر شرکت شما برای رشد و پیشروی هیچ راهبردی نداشته باشد این پیام به سرمایه گذار منتقل خواهد شد که پولشان با وجود آنکه ممکن است برای آرمان خوبی هزینه شود، قرار نیست سودآور باشد.

شما باید در مورد اینکه با پول آنها چگونه می خواهید کسب و کارتان را رشد دهید، استراتژی جامعی داشته باشید. پیام مهمی که باید به آنها منتقل کنید این است که در آینده برای رسیدن به مرحله ی بعد، از آنها طلب پول بیشتری نخواهید کرد.

اما جانب احتیاط را رعایت کنید. پژوهش ها نشان داده اند رشد بیش از اندازه سریع، قاتل شماره ی یک استارتاپ ها به شمار می رود.

۵- چه سودی به حال من دارد؟

این درست است که خیلی ها دوست دارند روی ایده ای سرمایه گذاری کنند که بتواند تغییرات بزرگی در زندگی مردم و دنیای اطراف به وجود بیاورد. اما خواسته ی آنها از چنین قراردادی چیزی بیشتر از دلگرمی و احساسی خوشایند است. بسیاری از ارائه ها روی خود کسب و کار متمرکز می شوند، نه آن چیزی که سرمایه گذاران احتمالی ممکن است از سرمایه گذاری روی آنها عایدشان شود.

به سرمایه گذاران دقیقاً بگویید چه چیزی عایدشان می شود. این موضوع را می توانید با به تصویر کشیدن نحوه ی بازگشت سرمایه به وسیله ی رشد پیش بینی شده ی خود به آنها منتقل کنید.

باید در مورد این موضوع نیز شفاف سازی شود که راه برای مذاکره هم باز است. سرمایه گذاران دوست ندارند کسی به آنها بگوید چطور کاری را باید انجام دهند. این را نیز از یاد نبرید: این شما هستید که برای پول به سراغ آنها رفته اید.

 

 

 

۶- چرا شما شایسته ترین فرد برای گرفتن این پول هستید؟

معنای تمام این ها برای شما این است که سرمایه گذاران بفهمند شما با وجود تمام مشکلات و دشواری ها، سرسختی و توانایی لازم برای موفقیت را دارید. در واقع این یکی از مهم ترین جنبه های سرمایه گذاری در مراحل اولیه است. علت ساده ای هم دارد؛ این مرحله معمولاً برای داشتن درآمد قابل توجه یا معیار های کلیدی که می توانند در نگاه اول حاکی از پیروز بودن یک شرکت باشند بیش از اندازه زود است.