برای ارائه استارتاپ خود چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهیم؟
فایل اسلایدهای ارائه که برای معرفی مختصر و سریع ایده یا طرح کسبوکار با استفاده از نرمافزارهایی مانند پاورپوینت تهیه میشود راPitch Deck گویند. در این ارائه کوتاه که معمولاً در جلسههای حضوری و آنلاین با سرمایهگذاران بالقوه، مشتریان، شرکا و دیگر مؤسسان استارتآپ (co-founders)، ارائه میشود، باید نکات کلیدی را مطرح کنید.
ده اسلاید استاندارد گای کاوازاکی برای ارائه (Guy Kawasaki pitch deck)
اسلاید اول- عنوان: نام شرکت، لوگو، نام خودتان و بنیانگذاران، آدرس ایمیل و شماره تماس را قرار دهید.
اسلاید دوم- مشکل/ فرصت: نیاز یا مسئلهای که قصد برطرف کردن آن را دارید و مردم حاضرند برای آن پول پرداخت کنند را بیان کنید.
اسلاید سوم- ارزش پیشنهادی/ راهحل: راهحل برطرف کردن مسئله یا ارزشهایی که با محصول شما به مشتریان منتقل میشود را توضیح دهید. در مورد اینکه شما چگونه میخواهید مسئله را حل کنید، صحبت کنید.
اسلاید چهارم- جادوی پنهان: تکنولوژی مورد استفاده در تولیدات و خدماتتان چیست؟ در مورد جزئیات اجرای طرح خود صحبت کنید. در این اسلاید بیشتر از تصاویر، نمودارها و اشکال استفاده کنید و از متن کمتری استفاده کنید.
اسلاید پنجم- مدل کسبوکار: کسبوکار شما چگونه درآمدزایی میکند؟ پول از چه طریقی وارد کسبوکار شما میشود؟ پولهای وارد شده به استارتآپ را چگونه خرج خواهید کرد؟ سود خالص، سود ناخالص و حاشیه سود در کسب وکار شما چه مقدار است؟
اسلاید ششم- برنامه بازاریابی و فروش: چگونگی وارد شدن به بازار هدف و دسترسی به مشتریانتان را بیان کنید. به این معنا که شما چگونه مشتری را جذب میکنید و برای محصول یا خدمت موردنظرتان، چگونه بازاریابی و فروش را انجام میدهید.
اسلاید هفتم- تحلیل رقابت: یک نمای کلی و جامع از رقابت موجود در بازار را بیان کنید. و بگوئید در میان رقبای موجود مزیت استارتآپ شما چیست و چه تواناییهایی برای رقابت با آنها دارید.
اسلاید هشتم- تیم مدیریتی: در این اسلاید در مورد افراد کلیدی تیمتان، اعضای هیئت مدیره و مشاوران کسب وکارتان صحبت کنید و در صورت داشتن سرمایه گذار از او نام ببرید.
اسلاید نهم- پیشبینیهای مالی و شاخص کلیدی: پیشبینی ۳ تا ۵ سالهای در مورد فروش، درآمد و همچنین در مورد تعداد مشتریان، نرخهای تبدیل و … داشته باشید. پیش بینی باید رو به بالا باشد به طور مثال پیش بینی میشود تعداد مشتریان از ۵۰۰۰ نفر به ۱۰۰۰۰ نفر برسد.
اسلاید دهم- وضعیت حاضر استارتآپ، میزان پیشرفت، جدول زمانی و سرمایهای که تاکنون استفاده شده: وضعیت مالی حال حاضر استارتآپ شما چگونه است؟ آینده نزدیک کسب وکار خود را توضیح دهید. سرمایههایی که تاکنون از سرمایهگذاران دریافت کردهاید راچگونه و در چه بخشهایی هزینه کردهاید.
بایدها در اسلایدهای ارائه
- یک داستان بگویید و مخاطب را به لحاظ احساسی درگیر کنید. همه افراد حتی سرمایه گذاران به شنیدن داستان علاقه دارند، بنابراین یک داستان هیجانانگیز در مورد استارتآپ خود بگویید.
- هر اسلاید را با بیان کردن یک موضوع محدود کنید. شما باید کاری کنید که همهی توجه و حواس مخاطبتان در همان اسلاید باقی بماند. میتوانید با ذکر مثالها این کار را انجام دهید.
- آماده باشید تا در برخورد اول تأثیری شگرف بر سرمایه گذاران بگذارید. اولین برخورد شما بسیار اثرگذار است. باور کنید که ۲ تا ۳ دقیقه اول شروع جلسه، مهمترین و اثربخشترین زمان ارائه است.
- افرادی که در تیمتان هستند را معرفی کنید. روی دستاوردها و تخصص هر عضو تیم تمرکز کنید تا سرمایه گذاران بدانند که تیمی قوی و متخصص دارید.
- در همه اسلایدها، از فونت، رنگ و اندازه یکسانی استفاده کنید و اندازه نوشتهها را بزرگ انتخاب کنید.
نبایدها در اسلایدهای ارائه
- از بولتها(Bullet Points) ، بیشازحد استفاده نکنید. استفاده زیاد از این علائم، دید خوبی در نظر مخاطبین ندارد.
- تعداد اسلایدها نباید زیاد باشند. ۱۰ اسلاید، استاندارد است.
- از روی اسلایدها، کلمه به کلمه نخوانید. با این کار تماس چشمی و تأثیرگذاری روی مخاطبین را از دست خواهید داد.
- ارائهای پر از متن و خالی از تصویر ایجاد نکنید. مردم نمیتوانند همزمان هم مطالب را بخوانند و هم به صحبتهای شما گوش دهند. تصاویر بزرگ و مرتبط با موضوع میتواند احساس مخاطبین را درگیر کرده و در درک مطالب به آنها کمک کند.
- بدون آمادگی، هرگز ارائه ندهید. همه سؤالاتی که ممکن است در حین ارائه از شما پرسیده شود را پیشبینی کنید و آماده پاسخگویی به همه آنها باشید.
- از فونت با اندازه کوچک در اسلایدها استفاده نکنید. از فونتهای بزرگ استفاده کنید که همه حضار در جلسه بتوانند ببینند. برای عناوین از اندازه ۳۲ تا ۴۴ استفاده کنید و برای متن اسلایدها، اندازه نباید از ۲۸ کوچکتر باشد.
منبع: ICTStartups