آی آر تیک، سامانه ثبت و فروش خدمات رویداد

گپ و گفتی با «آی آر تیک»

یکی از خدمات برخی از سایت ها، ثبت و فروش بلیت رویدادها است که علاوه بر اطلاع رسانی در خصوص برگزاری رویدادها و اطلاعات اولیه ای در مورد آن، ثبت نام برای حضور در آن را نیز انجام می دهند.

گروه استارتاپی «آی آر تیک» یکی از تیم های حاضر در شتابدهنده کارآفرینی تیک است که سامانه ثبت و فروش بلیت و خدمات رویداد از جمله پک های پذیرایی آماده را راه اندازی کرده اند، محمدرضا سربیون طراح و برنامه نویس، زهرا ویسی بازارساز، مدیر مالی و مدیر مارکتینگ و فرناز سربیون به عنوان برنامه نویس، اعضای تیم «آی آر تیک» هستند که علاوه بر طراحی یک سایت به آدرس اینترنتی www.irtick.com یک اپلیکیشن هم در همین راستا طراحی و وارد بازار کرده اند تا بتوانند با قدرت بیشتر بازار این حوزه کاری را در دست بگیرند.
محمدرضا سربیون کارشناس مدیریت صنعتی ۳۰ ساله به عنوان بنیانگذار این گروه استارتاپی گفت: ایده راه اندازی این سامانه از جایی به ذهن ما رسید که خودمان به عنوان برگزارکننده و تیم اجرایی رویدادها با مجموعه ایونت که در حال حاضر معروفترین سایت ثبت و فروش بلیت در کشور است، همکاری می کردیم و بعد از پی بردن به خلاءهای این مجموعه، به این فکر افتادیم که ضعف های آن را بپوشانیم، برای همین با تشکیل گروه «آی آر تیک» و راه اندازی سایت و اپ آن که از طریق خود سایت دانلود می شود علاوه بر ثبت و فروش بلیت رویدادها، خدمات اجرایی آن رویداد را نیز به عهده بگیریم. و همچنین در کنار این سامانه اولین سامانه خرید پک های پذیرائی و میوه مراسم ها در کرمانشاه راه اندازی شده است. از طریق این سامانه میتوان نوع پک و اقلام آن را از دسته های میوه، نوشیدنی، کیک و شیرینی و… انتخاب کرد و در محل تحویل بگیرید. شما می توانید بسته های پذیرائی جهت همایش ها و کنفرانس ها، کارگاه های آموزشی، تورهای مسافرتی، جلسات دفاع از پایان نامه، مراسم ترحیم، جشن ها و عروسی، تولد و مهمانی و سایر جلسات و برنامه های سازمان ها و شرکت ها را از این سامانه دریافت کنید. در این سامانه میتوان بسته های پذیرایی را از میان گزینه های آماده سفارش داد و یا به سادگی چند کلیک، آیتم های بسته را انتخاب کرد.
وی افزود: تعرفه فروش بلیت رویدادها در «آی آر تیک» بسیار روشن و ساده است، برای رویدادهای رایگان و خیریه، رایگان خواهد بود و هیچ تعرفه و هزینه ای دیگری جهت فروش بلیت های رایگان و خیریه دریافت نخواهد کرد.
زهرا ویسی در ادامه افزود: من و دوستانم اولین جشن فارق التحصیلی دانشگاه پیام نور را برگزار کردیم که کار خیلی سختی بود و تمام کارهای آن را خودمان انجام دادیم، بعد از آن یک موسسه مردم نهاد  تشکیل دادیم که در زمینه برگزاری رویدادها فعالیت می کردیم، سمینارهای تخصصی زیادی را تحت برند این موسسه برگزار کردیم و چندین رویداد و سمینار اولین داشتیم اما متاسفانه این موسسه چون مردم نهاد بود بار مالی زیادی برای اعضا نداشت و در سال ۹۵ به دلیل اختلافات موسسان، تیم منحل شد و بعد از آن با گروه های دیگری همکاری کردیم اما به علت اینکه بانیان رویدادها اطمینانی به افراد و نام شخص برای پرداخت هزینه ها نداشتند ما تصمیم گرفتیم یک سامانه را تشکیل دهیم که همانطور که اشاره شد علاوه بر فروش بلیت این رویدادها، خدمات اجرایی شامل فراهم کردن تجهیزات، سالن، تشریفات، پذیرایی با بسته بندی های پاک و محیط زیست دوستانه و … را داشته باشیم.
ویسی در مورد مراحل اجرای فعالیتشان گفت: از اردیبهشت امسال طراحی و اقدامات اولیه کار را انجام دادیم اما هنوز استارت عملی نخورده است اما گروه ما ۷ سال سابقه اجرایی قوی در سطح استان دارد، تا کنون حدود ۱/۵ میلیون تومان به غیر از هزینه های نیروی انسانی، هزینه کرده ایم و سرمایه اولیه ای که برای این سامانه هزینه کرده ایم کاملا شخصی بوده و در حقیقت از طریق درآمد سایت تخصصی در زمینه فروش مقاله و چکیده پایان نامه های رشته مدیریت صنعتی بوده است.
وی در خصوص وضعیت بازار کارشان افزود: متاسفانه زلزله ای که در کرمانشاه اتفاق افتاد وضعیت کار ما را بد کرده است، در استان ما متاسفانه شرایط و اتفاقات محیطی، فرهنگی و … تاثیرات مستقیمی بر روند خیلی از فعالیت ها می گذارد، در حوزه فروش بلیت، وضعیت بازار خوب است و رویدادهای خوبی برگزار می شود اما اگر اجرا با خودمان باشد با توجه به گرانی های هر روزه اخیر، احتمالا شرایط سختی خواهیم داشت.
وی در خصوص حضورشان در شتابدهنده کارآفرینی تیک، عنوان کرد: ما ابتدا درخواست پذیرش به پارک علم و فناوری داده بودیم که به ما پیشنهاد دادند که ابتدا فعالیتمان را از تیک شروع کنیم، قبل از آن با شتابدهنده کارآفرینی تیک آشنایی نداشتیم.

وی ادامه داد: خیلی خوشحالیم که شرایط حضور ما در شتابدهنده تیک فراهم شد، فضا و اینترنت رایگان به همراه کلاس های آموزشی و کارگاه های تخصصی که برای ما فراهم کرده اند بسیار خوب و ارزنده است، امیدواریم با فعالیت های خلاقانه بتوانیم کمی از سنگینی فضا را بکاهیم و مسیولین تیک هم با حمایتشان، معرفی معتبر برای شناساندن ما به سازمان ها باشند که برگزاری رویدادهایشان را به ما بسپارند و انتظار داریم خود تیک هم با ما همکاری های مشترک داشته باشد.
وی افزود: انتظار دیگر ما از شتابدهنده کارآفرینی تیک این است که برنامه های مربوط به فعالیت استارتاپ ها مانند برنامه شب آفتابی که از طریق رادیو اقتصاد پخش می شود را از طریق گروه به اشتراک بگذارند تا همه دوستان حاضر در شتابدهنده بیشتر با این حوزه آشنایی پیدا کنیم.
وی در مورد جذب سرمایه گذار گفت: فعلا به فکر جذب سرمایه گذار نیستیم و فقط برای اجرای هر رویداد و سمیناری به گرفتن اسپانسر می پردازیم.
ویسی محدوده فعالیتشان را فعلا کرمانشاه دانست و تصریح کرد: خدمات اجرایی «آی آر تیک» در حال حاضر فقط در کرمانشاه است اما فروش بلیت را برای رویدادهای کل کشور داریم، امیدواریم در آینده بتوانیم سایت را به صورت شرکت ثبت کنیم و با گسترش سایت، امکانات را هم بیشتر کنیم و اینکه بتوانیم در شهرهای دیگر هم نمایندگی برای برگزاری رویدادها داشته باشیم، یکی دیگر از خدمات گروه «آی آر تیک» برگزاری سمینارهای آنلاین خواهد بود.
محمدرضا سربیون از مزیتشان در قبال رقبایشان گفت: رقبایمان در کرمانشاه خیلی زیاد است اما هیچ کدام مانند گروه ما سایت ندارند و کلیه خدمات را هم ارایه نمی دهند و اینکه حوزه فعالیتمان کاملا عمومی است و روی موضوع خاصی تمرکز نداریم بنابراین با تمام مراکز می توانیم همکاری داشته باشیم.
سربیون در خصوص نهادهای حمایتی عنوان کرد: جز شتابدهنده کارآفرینی تیک تا کنون هیچ نهادی از ما حمایت نکرده است و انتظار داریم این نهادها و مراکز مانند شهرداری ها و اداره ارشاد در تبلیغات با ما همکاری کنند.
وی از روش های تبلیغیشان گفت: از طریق سایت های دیگر، استفاده از آرم گروه در بنرهای تبلیغی رویدادها، تبلیغات در فضای مجازی، روش های سنتی و هر نوع تبلیغی که به شناساندن سامانه مان کمک کند، استفاده خواهیم کرد.
گروه «آی آر تیک» اظهار داشتند: تا آخر شهریور ماه به طور رسمی کارمان را شروع می کنیم و امیدواریم در آذر ماه به نتیجه مورد نظرمان برسیم.