استراتژی‌های توسعه استارتاپ‌ها با کتایون سپهری

کارگاه “استراتژی توسعه استارتاپ ها” توسط شتابدهنده کارآفرینی تیک برگزار شد

شتابدهنده کارآفرینی تیک کارگاه “استراتژی توسعه استارتاپ ها” را در روز ششم شهریور ماه ۹۷ در سالن علامه طباطبایی جهاد دانشگاهی برگزار کرد.
مدرس این کارگاه دکتر کتایون سپهری، مدیر شتابدهنده منش در فضایی کاملا دوستانه، مشارکتی و تعاملی مباحث مربوط به ” برنامه ریزی استراتژیک ” در حوزه کسب و کار را ارایه کردند.
دکتر سپهری زمان بندی برنامه ریزی ها را به ۳ بخش کوتاه مدت (چند ماهه)، میان مدت (۱ تا ۱/۵ سال) و بلند مدت (۳ سال به بالا) تقسیم بندی کرد و گفت: برنامه ریزی بلند مدت براساس عوامل سازمانی از جمله منابع، توانمندی ها و ضعف هاست، حال آنکه در برنامه ریزی استراتژیک تنها نگاه به درون سازمان نیست و به عوامل خارج از محیط سازمان و فرصت و تهدیدهای محیطی و رقبا نیز توجه می شود.
وی ادامه داد: در هر کسب و کاری باید نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدید ها (SWOT) در ابتدای وضع موجود تعیین و مشخص شود تا با ترسیم ماموریت، هدف گذاری و تعیین استراتژی به وضع مطلوب برسد.
وی خلاقیت را که با تولید نمونه اولیه همراه شود، عامل نوآوری دانست و افزود: فردی که تولید را به حجم انبوه برساند کارآفرین است و بهترین ویژگی فرد کارآفرین شکارچی فرصت ها بودن است.
سپهری با بیان تعریف استارتاپ گفت: استارتاپ یک سازمان موقت است که شکل می گیرد تا بیزینس مدلش را پیدا کند که بر خلاف کسب و کارهای سنتی، مقیاس پذیر و تکرار پذیر خواهد بود به طوری که در ازای توسعه ورودهای بیشتر به خروجی های بسیار بسیار بیشتری خواهد رسید و این یعنی مقیاس پذیری.
وی در ادامه به تشریح قسمت های مختلف بوم کسب و کار پرداخت و گفت: هر کسب و کاری با یک ایده آغاز می شود که یک نیازیا یک مشکلی را برطرف کند.
وی نقطه کلیدی هر کسب و کار را ارزش پیشنهادی آن دانست و تصریح کرد: شاخصه های ارزش پیشنهادی به مشتری باید دارای حداقل یکی از چهار رکن اصلی آن باشد که شامل ارکان: مادی، معنوی، اجتماعی و عملکردی است، هر چقدر استارتاپ ها در قسمت ارزش پیشنهای وقت بگذارند باعث ارزشمندی بیزینس فرد می شود.


وی در انتها تیم های استارتاپی را به تبادل فکری تشویق کرد و توصیه کرد که جلسات دوره ای را جهت استفاده از مهارت های یکدیگر و دادن ایده های جدید به هم برای رفع مشکلاتشان برگزار کنند.
این کارگاه با حضور استارتاپ ها، شرکت ها و افراد آزاد در ۲ تایم صبح و بعد از ظهر تشکیل شد که مباحث کاربردی ارایه شده در آن با استقبال فراوان شرکت کنندگان مواجه شد.

 

دریافت فایل ارائه رویداد

مشاهده ویدیو در کانال یوتیوب