اولین نشست تخصصی IoF(Internet of Food & Farm) در محل شتابدهنده تیک

 

طرح استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی  (IOF) برای اولین بار در کشور به محوریت استان کرمانشاه

استفاده از کشاورزی هوشمند گامی در تحول سند ۲۰۲۰ استان کرمانشاه

 

اولین گردهمایی با موضوع استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی (IOF) با مرکزیت شرکت نیروی غرب در مجموعه شتابدهنده کارآفرینی تیک برگزار شد.

مهندس داریوش بهادری، رییس هیات مدیره شرکت نیروی غرب در این جلسه گفت: برای اولین بار در ایران به محوریت استان کرمانشاه طرح استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی در استان مطرح شده است.

وی  افزود: استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی و به کارگیری کشاورزی هوشمند و استفاده از ایده‌های نوآورانه و پیشرفت‌های تکنولوژیک به صنعت کشاورزی کمک می‌کند تا تولید افزایش و تخصیص منابع بهینه شود.

وی موضوع کشاورزی هوشمند را یکی از موضوعات مهم به حال اقتصاد و بازرگانی مملکت برشمرد و افزود: طرح این موضوع می تواند استان کرمانشاه را به عنوان قطب کشاورزی هوشمند در سطح کشور مطرح نماید.

وی تاکید کرد: مبحث کشاورزی هوشمند یکی از موضوعات روز دنیاست که خوشبختانه تحریم اثری بر روی آن ندارد و با وجود دانش بنیان بودن آن از صفر تا صد عناصر آن از دانش تخصصی حوزه کشاورزی تا مهمترین عناصرش که مکانیک و برق است به اندازه کافی در استان موجود است.

مهندس بهادری در خصوص شرکت نیروی غرب گفت: شرکت نیروی غرب به عنوان یک شرکت اپراتوری مخابرات مدت ۳۷ سال است که فعالیت می کند و در ۸  استان کشور نمایندگی دارد.

وی ادامه داد: ما اولین شرکتی هستیم که زیرساخت های کامپیوتر و ICT را در استان راه اندازی کردیم و اکنون بر آنیم بحث هوشمند سازی را در کشاورزی به کار ببندیم.

وی اظهار داشت: امیدواریم با توانایی مجموعه نیروی غرب در کمترین زمان ممکن با  وجود تیم بسیار خوب متشکل از اساتید و بزرگان صنعت کشاورزی در استان کرمانشاه، بتوانیم گامی در تحول سند ۲۰۲۰ استان برداریم.

بهادری همچنین عنوان کرد: با به کارگیری هوش مصنوعی و استفاده از فرصت های اقلیمی کشور و استان، یک پایگاه داده برای جمع آوری اطلاعاتی به وجود خواهد آمد که باعث تحول در صنعت کشاورزی و امور دام خواهد شد.

مهندس مریم حسینی، مدیر عامل نیروی غرب در این جلسه گفت: استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی علاوه بر کیفیت بهتر محصولات، استفاده کمتر از آفت کش ها با هدف کاهش هزینه و کاهش آسیب زیست محیطی و همچنین کاهش مصرف آب باعث افزایش بهره وری در صنعت کشاورزی و غذا خواهد شد.

وی در خصوص به کار گیری صنعت IOF در سطح دنیا عنوان نمود: در اروپا بودجه ۳۰ میلیون یورویی برای این بخش در نظر گرفته شده است که از سال ۲۰۱۷ شروع شده و در سال ۲۰۲۰ به طور کلی بازخورد آن مشخص خواهد شد.

دکتر سیف احمدیان، مدیر عامل شتابدهنده کارآفرینی تیک گفت: خوشبختانه کشور ایران در این حوزه نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا عقب نیست چرا که متخصصین مجربی در حوزه کشاورزی در کشور خصوصا استان داریم.

وی افزود: وجود ۸  ایستگاه ماهواره ایی در سطح منطقه  کمک شایانی به ما کرده است تا با اطلاعات رایگانی که در اختیار ما قرار داده است، جهت سنجش موقعیت های کشاورزی با هزینه خیلی پایین و کمک به پالایش زمین و تصمیمات کشاورزان، بتوانیم تحولی در صنعت کشاورزی، دام و غذا ایجاد کنیم و به حفظ محیط زیست و تولید غذای سالم کمک کند.

دکتر حق پرست، مدیر پروژه امنیت غذایی در کرمانشاه؛ ارتقاء درآمد کشاورزان و افزایش تولید در مزارع دیم را یکی از مزایای به کار گیری صنعت IOF در استان برشمرد و تصریح کرد: استفاده از دور سنجی در ترویج کشاورزی یکی از کاربردهای این صنعت است.

وی افزود: مصرف کود یکی از معضلات حوزه کشاورزی است که با هوشمندسازی صنعت کشاورزی کمک مفیدی برای حل این معضل خواهد بود.

وی اظهار داشت: با سنجش میزان نیاز مردم به نوع محصول خاص در هر زمان  و با تغییر فرهنگ مردم و کشاورزان، استفاده از این امکانات کمک می کند تا با آب کمتری بتوان غذای بیشتری تولید کرد.

گردکانه گفت: یکی از مباحث مهم در کشاورزی، کارآیی مصرف آب به صورت گسترده برای سطح زیر کشت است که با هوشمند سازی کشاورزی می توان با تخمین زمان دقیق آبیاری با توجه به آرام بودن هوا و دما میزان کارآیی را افزایش داد و با توجه به نوع محصول عمق نفوذ آب تخمین زده و اعمال کرد.

وی ادامه داد: کنترل شرایط محیطی در سطح گلخانه مانند کنترل CO2 و همزمانی با نور و انتشار ان و عدم تهویه در این زمان باعث می شود که ۳۰ درصد عملکرد گلخانه ها بالا برود که صنعت IOF این امکان را برای گلخانه دار فراهم می کند، همچنین استفاده از کشاورزی هوشمند تا ۸۰ درصد میزان مصرف کود و آب را کاهش خواهد داد.

مهندس زارعی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در این جلسه خبر داد: ما کمک می کنیم که این جریان در کرمانشاه اتفاق بیفتد و استفاده از این صنعت علاوه بر گلخانه ها باید در باغات مدرن نیز پیاده سازی شود.

دکتر بهرام بادکو، رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه گفت: همه باید کمک کنیم که با تغییر نگاه مجموعه شتابدهنده تیک از فرایند باز به موضوعات تخصصی تر بتواند بر روی ایده ها و موضوعاتی سرمایه گذاری کند که علاوه بر نگاه کشوری، در سطح کلانبتواند با استفاده از پتانسیل جوانان استان، زیر چتر شتابدهنده به عنوان برند و افتخاری برای کرمانشاه، به آن مسائل پرداخته شود و به موفقیت برساند.

وی افزود: امیدواریم در دستور کار قرار گرفتن موضوع کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی تحولی در سطح استان چه از نظر اقتصادی و چه از نظر علمی ایجاد شود و باعث افتخار است که ما نیز جزیی از این اکوسیستم هستیم.

زارعی گفت: در بحث طیور به سمت اتوماسیون رفته ایم اما متاسفانه در مباحث دامداری با این روش ها آشنایی نداریم.

وی افزود: یکی از معضلات بخش دامداری کمبود وقت برای مدیریت مجموعه است، ایجاد طرح هایی که برای مدیر وقت بخرد می تواند تاثیر فراوانی در بهبود عملکرد دامداری ها شود.

وی ادامه داد: ثبت علائم و مسائل حیاتی دام ها می تواند باعث جلوگیری از بخش عظیمی از تلفات حوزه دامی شد.

جلیلیان تصریح کرد: در دنیا ۲۰ تا ۷۰ درصد محصولات کشاورزی بر اثر آفات از بین می روند که سهم ایران ۳۵ درصد نابودی محصولات بر اثر افات است.

وی تصریح کرد: تنها ۱درصد از سم استفاده شده در مزارع به آفات می رسد و مابقی آن در محیط زیست رها می شودف ضرورت استفاده از کشاورزی هوشمند موجب می شود ما در این حوزه استفاده بهینه از سموم را داشته باشیم و همچنین کمک شایانی را در مباحث گیاه پزشکی خواهد کرد.

وی افزود: استفاده از مباحث هوشمند سازی در صنعت کشاورزی می توان با شناسایی محل انتشار علف های هرز در مزارع در خصوص استفاده از میزان علف کش ها و ضد آفات کمک شایانی نمود.

مهندس بهادری در پایان گفت: با توجه به ظرفیت بازار کار و پشنهاداتی که از سمت متخصصین حوزه کشاورزی داشته ایم چند حوزه را در نظر داریم تا مباحث هوشمندسازی در صنعت کشاورزی را پیاده سازی کنیم.

وی عنوان کرد: حوزه های گلخانه ها، باغات و قارچ، حوزه دام سبک(گوسفند)، حوزه گاو شیری به دلیل وجود سرمایه گذاری بالا در سطح کشور در این حوزه و استفاده از سنجش از راه دور مباحثی هستند که قصد ورود به آنها را داریم.

وی یادآور شد: سود بیشتر، غذای سالم، بهره وری بالا و در نهایت توسعه استان چشم انداز IOF خواهد بود.