گردشگری سلامت حوزه ای پر رونق در اقتصاد استارتاپی استان کرمانشاه

صنعت گردشگری امروزه در دنیا بعد از صنایع نفت و خودروسازی، پردرآمدترین صنعت دنیا محسوب می شود. کشور ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا از لحاظ جذابیت های گردشگری دنیاست و به تبع آن استان کرمانشاه با داشتن قابلیت های فراوان و جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و … از استان های سرآمد در حوزه گردشگری است.

با وجود ذخایر فراوانی که در صنعت گردشگری استان وجود دارد متاسفانه بهره گیری زیادی از این حوزه نمی شود اما به تازگی ایده های خلاقانه خوبی برای رشد این حوزه به کار گرفته شده است که موجب تقویت این حوزه و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادی استان شده است.
یکی از استارتاپ های حاضر در دور سوم شتابدهی شتابدهنده کارآفرینی تیک که در حال گذران مراحل پیش رشد خود است، استارتاپی در حوزه گردشگری سلامت است.
امین خالوندی ۳۱ ساله کارشناس نرم افزار، بنیانگذار استارتاپ گردشگری سلامت است که قصد دارد با طراحی یک سایت و اپلیکیشن بیماران منطقه کردستان عراق و عراق را به منظور درمان به استان جذب کند و در کنارش موجب اشتغال در زمینه پزشکی، درمان، گردشگری و صنایع دستی شود.
وی از نحوه شکل گیری ایده اش اینگونه می گوید:
به واسطه یکی از آشنایان با ظرفیت های این حوزه آشنا شده و متوجه شدم که همسایگان عراقی متاسفانه از کرمانشاه خاطره خوبی ندارند چرا که از طریق دلالان مرزی با هزینه های زیادی مواجه شده اند و از آنها سوء استفاده های مالی شده بود و با وجود اینکه استان کرمانشاه در اغلب شاخه های پزشکی از قطب های پزشکی کشور محسوب می شود اما مسافران عراقی از استان کرمانشاه فقط به عنوان یک ترمینال که از آن عبور کنند، نگاه می کنند و این موضوع وجهه خوبی برای استانمان ندارد، لذا تصمیم گرفتم با به وجود آوردن یک کسب و کار در این حوزه یک ساماندهی جامعی برای مسافرانی که به قصد درمان وارد استان می شوند، فراهم آورم.
وی در خصوص تیم استارتاپی اش گفت: در ابتدا تنها ۳ نفریم، خودم به عنوان مدیر و برنامه نویس فعالیت دارم، یک نفر طراح وب و یک نفر هم طراحی اپلیکیشن و پشتیبانی کار را بر عهده دارد اما در ادامه به نیروهای دیگری احتیاج خواهیم داشت.
خالوندی گفت : از اوایل فروردین امسال ایده این کسب و کار به ذهنم رسید و در اواخر اردیبهشت با ارایه ایده به شتابدهنده تیک و پذیرش آن کارمان را آغاز کردیم.
وی در پاسخ به اینکه استارتاپ شما اکنون در چه وضعیتی است، تصریح کرد: سایت تقریبا آماده است اما فعلاحدود ۵۰ درصد از کار طراحی اپلیکیشن را انجام داده ایم.
وی در خصوص آشنایی اش با شتابدهنده تیک افزود: ما در سال ۹۲ یک طرح در پارک علم و فناوری داشتیم که بعدها از طریق پارک زمینه آشنایی ما با تیک فراهم شد، همچنین در کانال تیک عضو بودم و همین آشنایی نسبی باعث شد ما ایده خود را به شتابدهنده تیک ارایه دهیم.
امین خالوندی محیط شتابدهنده تیک را متفاوت و دوستانه برشمرد و ادامه داد: خوشبختانه محیط فعال و به روز تیک، شرایط جذابی را برای تیم های حاضر در آن ایجاد کرده است که تیم ها با انگیزه و انرژی به فعالیتشان بپردازند.
وی گفت: امیدواریم پویایی و پیگیری تیک بیش از پیش شود و دوره های خوبی را که برگزار می کند شرایطی را فراهم آورد که از طریق آنلاین هم بشود از آموزش های این دوره بهره مند شویم تا موجب جذب تیم های قوی تر شود همچنین انتظار داریم دوره های آموزشی و تبلیغات آن رسانه ای شود، منتورهای قوی و مستعد جهت منتورینگ تیم ها انتخاب شوند و از استارتاپ های قوی داخلی و خارجی به عنوان نمونه در این راستا استفاده کنند که تیم ها از نمونه های موفق الگو برداری کنند و در نهایت از سرمایه گذاران ریسک پذیر و قوی برای جذب سرمایه بر روی استارتاپ ها دعوت نمایند.
وی در بیان برنامه های آتی جهت گسترش استارتاپشان گفت: ما تمام تلاشمان را می کنیم تا ۹۵ درصد از نیازهای مسافران را در داخل استان فراهم کنیم چرا که نیروی متخصص و امکانات زیر ساختی در حوزه پزشکی در کرمانشاه به حد کافی موجود است، چنانچه به ظرفیت پزشکی دیگر استان ها احتیاج شد با فراهم آوردن تورهایی در این خصوص از ظرفیت سایر استان ها هم با مرکزیت ما، استفاده شود، همچنین تا کنون توانسته ایم کانال های ارتباطی خوبی با پزشکان و مراکز پزشکی خارج از استان هم برقرار کنیم تا از امکانات آنها هم بهره ببریم، هدفمان این است چنانچه بعد از اینکه توانستیم کسب و کارمان در استان پاسخگویی خوبی داشته باشد به صورت تعاملی با سایر استان ها هم همکاری کنیم و همچنین بعد از عراق از کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی نیز بتوانیم مسافر جذب کنیم .
خالوندی در بحث هزینه های جاری استارتاپش افزود: چون خودمان طراحی و اجرا را انجام داده ایم خوشبختانه در این زمینه در هزینه ها صرفه جویی داشته ایم اما در کل سرمایه گذاری اولیه ۱۰ میلیون تومان می باشد .

خالوندی مبنای کارشان را پشتیبانی دانست و افزود: دوست داریم در بحث پشتیبانی باشیم نه خدماتی، به همین خاطر از لحاظ مالی شاید در ابتدا هزینه خاصی نداشته باشند و با این روال احتمالا بتوانیم در چند ماه اول هزینه های جاری را در بیاوریم و چنانچه خوب پیش برویم در ۳ ماه اول به سوددهی برسیم .
وی در خصوص نحوه جذب سرمایه گذار گفت: بیشتر بر اساس دانش و تخصص خودمان حساب باز کرده ایم که بتوانیم با کار قوی و مهندسی شده سرمایه گذار جذب کنیم.
وی وضعیت افزایش دلار را به نفع کسب و کارشان دانست و تصریح کرد: خوشبختانه بیشتر مسافران با دلار خرید می کنند و این افزایش نرخ دلار برای کسب و کار ما که مستقیم با دلار همسایگان عراقی که با پول نقد می آیند، مواجه ایم خیلی سودآور است و چون فعالیت ما مربوط به ارایه خدمات پزشکی به آنان است، پزشکان هم بیشتر دوست دارند با دلار کار کنند.
وی در خصوص رقبایشان در این بخش گفت: خوشبختانه در کرمانشاه رقیبی نداریم که انقدر منسجم کار کنند و سایت و اپ داشته باشند، اکثرا به شکل واسطه در این بخش کار می کنند، سود ما بیشتر از طریق پشتیبانی خدماتی است که به مسافران داده می شود.
امین خالوندی حمایت دولتی را پشتیبان استارتاپشان برشمرد و گفت: ما فعلا یک تیم شخصی و تازه کار هستیم اما چنانچه تبدیل به یک شرکت خصوصی در این حوزه شویم در بحث مالی، تبلیغات، پرداخت وام های بدون سود برای تهیه مکان و نیروی انسانی و بحث حمل و نقل و همچنین مباحث مربوط به قرارداد با پزشکان به حمایت های قوی احتیاج خواهیم داشت.
وی در پاسخ به اینکه استارتاپ را چطور می بینید، گفت: فرد استارتاپی مثل یک بازیکن فوتبال است که اگر مهارت و تخصص داشته باشد قاعده بازی را بلد است اما اگر تخصص نداشته باشد حتما شکست خواهد خورد .
وی گفت: خوشبختانه حمایت های روحی خوبی از طرف خانواده ام شده ام اما از لحاظ مالی از سرمایه شخصی خودم استفاده کرده ام.
وی از حمایت های مسیولین از استارتاپ ها گله کرد و گفت: در استان ما متاسفانه از استارتاپ ها حمایت خاصی نمی شود و کارآفرینان را به چشم یک نمونه کار و در حد نمایش می خواهند و خودشان این فرایند را جدی نگرفته اند، کارآفرین باید مثل کسی باشد که در یک جزیره دورافتاده افتاده است که خودش باید همه چیز را از صفر تا صد تهیه کند، امیدوارم این فضا قانونمندتر شود و مسیولین قدری علمی تر و تخصصی تر با این بخش برخورد کنند.
وی در خصوص مشکلات و چالش های کسب و کارشان گفت: دلال های زیادی در حوزه گردشگری سلامت وجود دارند که کار ما را با مشکل مواجه کرده اند ، همچنین ممکن است با چالش هایی از جمله عدم حمایت مسیولین، ورود ایدهای دیگر در این حوزه، مواجه با افراد غیر قانونی و واسطه ها و … مواجه شویم اما سعی می کنیم با برنامه ریزی دقیق و ایده های عملی با این چالش ها مقابله کنیم.
امیدواریم استارتاپ گردشگری سلامت با شعار “کیفیت، خدمات” کسب و کار پر رونقی را برای استان رقم بزند.