شبکههای تحویل محتوا (CDN) ستون فقرات شفاف اینترنت، که مسئول تحویل محتوا هستند. هرچند که ما آن را می دانیم یا نه، هر یک از ما روزانه با CDN ها تعامل داریم؛ هنگام خواندن مقالات در سایتهای خبری، خرید آنلاین، تماشای فیلمها به صورت آنلاین و یا دسترسی به رسانههای اجتماعی. مهم نیست که چه کاری انجام دهید یا چه نوع محتوایی استفاده میکنید، احتمال این دارد که شما CDN ها را پشت هر کاراکتر متن، هر پیکسل تصویر و هر فریم فیلم که به کامپیوتر و مرورگر تلفن همراه شما ارسال می شود، پیدا کنید.
برای درک اینکه چرا CDNs به طور گسترده استفاده می شود، شما ابتدا باید مسئله ای را که برای حل آن طراحی شدهاند را درک کنید. دسترسی شما به درخواستهای روزانه در دنیای اینترنت از لحظه ای که شما درخواست بارگذاری یک صفحه وب را داده تا لحظه ای که محتوای آن بر روی صفحه نمایش داده شده دارای تاخیر است،این تاخیرها بسیار آزار دهنده هستند.
این فاصله زمانی تحت تأثیر عوامل بسیاری است که بسیاری از آنها به یک صفحه وب خاص تعلق دارند. با این همه، در تمام موارد، فاصله فیزیکی بین شما و سرور میزبان وب سایت در مدت زمان تاخیر تاثیر می گذارد. ماموریت CDN این است که فاصله واقعی فیزیکی را کوتاهتر کند، هدف آن بهبود سرعت و عملکرد سایت است.
CDN چگونه کار می کند
برای به حداقل رساندن فاصله بین بازدیدکنندگان و سرور وبسایت شما، CDN یک نسخه ذخیره شده از محتوای آن را در چندین مکان جغرافیایی (PoPs) ذخیره میکند. هر PoP حاوی تعدادی از سرورهای ذخیره سازی بوده که مسئول ارسال محتوا به بازدیدکنندگان در آن منطقه است.
در حقیقت،CDN محتوای شما را در چندین مکان در یک زمان قرار میدهد، پوشش بهتری برای کاربران شما فراهم می کند. به عنوان مثال، زمانی که کسی در لندن میزبان وب سایت شماست، از طریق PoP انگلیس این عمل صورت میگیرد. این روش سریعتر از درخواست های بازدید کننده و پاسخ های شماست.